En god start på konsultasjonen er viktig
“Vi må trene på å få pasienten til raskt å føle seg vel”, sier Bård Fossli Jensen, barnelege med doktorgrad i kommunikasjon mellom lege og pasient. “Deretter kan vi gå videre med å undersøke hva han eller hun selv har for tanker og forestillinger om sin egen sykdom”. Det er slik at mange leger er mer opptatt av å informere enn å lytte i starten av en legetime. Dette kalles å “investere i begynnelsen”. Man bør isteden stille pasienten spørsmål f.eks. om hva vedkommende tenker at det kan være de feiler. Fossli Jensen mener at man bør ta seg tid til såpass, fordi det gir verdifull informasjon. De fleste mennesker har sjelden mer enn 2–3 teorier om hva de kan feile, uansett. Det har man tid til å høre på, mener han.
Pasientinvolvering i beslutnings- og behandlingsprosessen
Pasientinvolvering i beslutnings- og behandlingsprosessen er viktig, og for å få til det, er man avhengig av tillit mellom lege og behandler, og god kommunikasjon mellom dem. Det viser seg at det er ganske mange leger som
overvurderer sin evne til kommunikasjon. Pasientsentrert behandling er viktig og riktig i våre dager, men det har ikke alltid vært slik. På 1950- og 1960-tallet var det for eksempel sett på som inhumant og slemt å gi dårlige nyheter om kreftsykdom til pasienten, fordi det var så liten sjanse for effektiv behandling da.
Pasientinvolvering er noe som må jobbes med hele tiden. Mye bunner i den enkelte leges kommunikasjonsferdigheter, og dermed muligheten til å samle inn relevant informasjon som skal brukes for å sette en nøyaktig diagnose, sette igang en behandling, gi instruksjoner og etablere kontakt med pasienten. En studie viser dessuten at leger har en tendens til å være
mindre empatiske overfor pasienter som har vært syke lenge. Det er noe leger bør ha i mente at selv om en sykdom er kronisk/langvarig, betyr det ikke at pasienten har blitt vant til å ha det vondt, og at hen trenger mindre oppfølging eller medfølelse.
Pasienten er ikke bare avhengig av god kommunikasjon direkte med sin lege, men også av all kommunikasjon som foregår mellom lege og annet helsepersonell, som for eksempel lege og sykepleier, eller lege og farmasøyt. Det er lett å spøke om “legeskrift” og “reseptskrift” og leger som skriver som kråketær, men resepten er et eksempel på en viktig kommunikasjonskanal som – hvis den blir forstyrret – i ytterste konsekvens kan føre til feilbehandling av pasienten.
Hvordan kan HEAL hjelpe?
HEAL-appen er din personlige helseassistent som hjelper deg med å holde orden på viktig helseinformasjon, i strukturert format. Her har du mulighet til å samle all informasjon om medisiner du tar, behandlinger du har gjennomført og symptomer du opplever. For det første vil du ha all oppdatert informasjon på ett sted, og for det andre får du med deg informasjonen til legetimen nesten uten å planlegge det! De aller fleste har i dag en en smarttelefon som uansett er med over alt. Det er veldig mye enklere å bare bla og søke seg frem i appen og vise legen det du har notert og målt, enn å lete på et håndskrevet ark.
Å ha all denne informasjonen lett tilgjengelig, kan bidra til en bedre flyt i kommunikasjonen mellom pasient og lege. Man sparer tid fordi man slipper å lete, og det oppstår færre misforståelser siden resultatene kan leses av på en skjerm eller skrives ut som pdf / sendes på mail. Det som også er fint med appen, er at selv om den inneholder mange emner og funksjoner, er det mulig å velge de fire som er viktigst for deg og sette dem på startskjermen slik at du har rask og direkte tilgang. Det kan for eksempel være kalender, pilleboks, næring og dagbok – som du også kan ha behov for å slå raskt opp i på legetimen.
Her er noen av funksjonene i HEAL-appen:
Du kan registrere:
- Medisinsk historie
- Dagsform
- Næringsinntak
- 22 helseparametre og symptomer
- Dokumentarkiv
- Historiske behandlinger
- Multidosemedisininntak med ett klikk
Helserapport på PDF for enkel overføring av informasjon – og bedre kommunikasjon
Du kan velge hvilke målinger som er interessante for deg, og så skrive dem ut som en rapport i PDF-format. Rapporten kan du sende til helsepersonell, eller beholde til eget bruk. Om det er trygt å sende personlige helseopplysninger på e-post? Ja, PDF-en er kryptert med en kode som mottaker må bruke for å få åpnet dokumentet.