Kreftoverlevende, IT-utvikler og mange års erfaring i farmasøytisk industri. Tidligere jobbet i GE Healthcare med IT-systemer for klinisk forskning.
Tidlig i 2017 kom en sjokkerende melding – kreft. Det var ikke forkjølelse eller tonsillitt, som det syntes å være i begynnelsen. Det viste seg å være en diagnose som umiddelbart forandret livet mitt – forandret alle fremtidige planer og snudde totalt om på oppfatningen av livet og virkeligheten – det ble i stedet kampen for livet.
Jeg ble jeg kastet inn i en omfattende og alvorlig behandling – strålebehandling og cellegift. Voldsom medisinering, prøver og undersøkelser, samt måneder på sykehus med komplikasjoner, frykt, tvil og manglende evne til å takle de daglige utfordringene. Det ble en masse spørsmål uten svar. Dessverre har ikke legene heller svar på alle spørsmålene. Pasientorganisasjonene gjør en god jobb, men de dekker dessverre ikke over mere enn en brøkdel av pasientene.
Som en utvikler begynte jeg å utvikle ideen til HEAL. Jeg ønsket å lage en app som ville ha hjulpet min situasjon og andre pasienter. Målet med HEAL er å kunne strukturere all informasjon knyttet til sykdommen, samt å skape selvhjelpsgrupper for pasienter. I starten var fokuset på kreftpasienter, men så fikk jeg tilbakemeldinger om at det kunne være nyttig også for andre, derfor er appen nå tilgjengelig for alle som aktivt vil delta i behandlingen og ta ansvar for sin helse.
Jeg tror at HEAL vil hjelpe pasienter gjennom en app kunne finne svar på mange spørsmål – for bl.a. å bygge opp selvtillit og motivere hverandre til å ta mere kontroll over sykdommen. Ingen har flere svar på en slik situasjon enn de som har vært syk selv.
Lege med erfaring innen klinisk forskning, familiemedlem av kreftoverlevende, og spesiell interesse for bevisstgjøring av bevisbasert behandling.
I min praksis som lege har jeg møtt forskjellige pasienter. Noen vet knapt diagnosen sin, husker ikke når de ble operert, hvilke medisiner de tar - og motsatt. Selv om det var lenge siden, husker jeg en dialysepasient som daglig i årevis veldig nøye registrerte symptomene sine. Dette hjalp ham med å opprettholde væskebalansen i kroppen og øke behandlingsresultatet. Det finnes pasienter som vet alt om sykdommen, medisiner og bivirkninger, de teller kalorier, skriver opp spørsmål og kommer hver gang til legen forberedt. Hvis jeg skulle svare på spørsmålet om hva en ideell pasient er, vil jeg si at det er en pasient som er godt informert om sin helse, er i stand til å finne informasjon i internettjungelen som er pålitelig, ikke er redd for å stille spørsmål, kjenner kroppen sin og lytter til kroppens signaler. Det er en pasient som ikke bare forventer av andre, men også gjør mye selv: spiser sunt, er fysisk aktiv i henhold til sin helsetilstand, bruker medisiner riktig og følger nøye med på kroppens signaler, samt har konstruktivt og effektivt kommunikasjon med legen sin. Det er en pasient som tar ansvar og spiller på lag med lege, sykepleier og farmasøyt. Det er viktig for pasienter med alvorlig sykdom å føle støtte fra pårørende og likesinnede.
Når jeg jobbet med HEAL, tenkte jeg på et verktøy til en pasient som vil bli aktiv og ta ansvar for sin egen helse.
Jeg ønsker at HEAL også hjelper leger ved å gi visuelt og nøyaktig informasjon om pasientenes symptomer, slik at de på en enkel måte kan vurdere utvikling av sykdommen og legge merke til endringer.